نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018 | مک‌بوک ایر؛ زیبا‌تر و قدرتمندتر از قبل!

نقد و بررسی 25 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018 | مک‌بوک ایر؛ زیبا‌تر و قدرتمندتر از قبل!

در سال 2018 اپل (Apple) مشابه سال‌های گذشته نسل جدید لپ‌تاپ‌های خود را معرفی کرد. دو سری مک‌بوک ایر (MacBook Air) و مک‌بوک پرو (MacBook Pro) لپ‌تاپ‌های این شرکت هستند که مدل 2018 آن‌ها به بازار عرضه شده است. نسل دهم لپ‌تاپ‌های MacBook Air این شرکت نسبت به نسل قبل تغییراتی داشته است. یکی از تغییرات مهم اضافه کردن صفحه‌نمایش رتینا (Retina Display) به این سری است. پیش‌تر صفحه‌نمایش‌های رتینا در سری MacBook Pro مورد استفاده قرار می‌گرفتند. همچنین مک‌بوک ایر پیش‌تر مدلی با صفحه‌نمایش 11 اینچ هم داشت اما در نسل جدید که در سال 2018 معرفی شده‌اند، همه مدل‌ها 13 اینچی هستند. برای اولین بار از Touch ID هم در این مدل استفاده شده است.

پشتیبانی از صفحه‌نمایش رتینا در سری MacBook Air باعث شده که سیستم سخت‌افزاری لپ‌تاپ هم نسبت به نسل قبل بروزتر شده و قدرتمندتر باشد. از لحاظ ظاهری هم نسل جدید تفاوت‌هایی داشته است. بدنه لپ‌تاپ 17 درصد نسبت به نسل قبل، باریک‌تر شده است. رزولوشن صفحه‌نمایش هم به‌لطف صفحه‌نمایش رتینا، از 1440x900 به 2560x1600 پیکسل افزایش پیدا کرده و همچنین این صفحه‌نمایش نسبت به نسل قبل 48 درصد بازه رنگی بیشتری را به‌نمایش می‌گذارد. البته همه مدل‌های MacBook Air 2018 با صفحه‌نمایش رتینا نیستند و اپل مدل بدون این صفحه‌نمایش را هم با قیمت کمتر روانه بازار کرده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

مک‌بوک ایر 2018 از پردازنده دو هسته‌ای نسل هشتم اینتل یعنی Intel Core i5 برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. این پردازنده محدوده سرعتی معادل 1.6 تا 3.4 گیگاهرتز دارد که البته در کانفیگ‌های سخت‌افزاری این مقدار متغیر است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای پردازش اطلاعات گرافیکی هم اپل از کارت گرافیک شرکت اینتل با نام کامل Intel UHD Graphics 617 استفاده کرده است. 8 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3 هم برای این لپ‌تاپ درنظر گرفته شده است که تا 16 گیگابایت قابل ارتقا است. هارد دیسک لپ‌تاپ هم مدل‌های مختلفی داشته و در دو مدل 128 و 256 گیگابایتی عرضه شده است. البته امکان ارتقا از طریق حافظه SSD تا 1.5 ترابایت وجود دارد. اپل در این مدل از باتری متفاوتی هم نسبت به نسل قبل استفاده کرده است. باتری لپ‌تاپ MacBook Air 2018 یک باتری 6 سلولی لیتیوم-‌پلیمر با ظرفیت 50.3 وات‌ساعت است که شارژدهی 12 ساعته را برای لپ‌تاپ تضمین می‌کند.

لپ‌تاپ اپل مک‌بوک ایر 2018 نسخه تکامل یافته نسل قبلی این لپ‌تاپ است. همه ویژگی‌های خوب لپ‌تاپ حفظ شده و قابلیت‌های جدیدی به‌آن اضافه شده است. با خرید لپ‌تاپ MacBook Air 2018 به‌ لپ‌تاپی کارآمد و ظریف دسترسی خواهید داشت که نسبت به مدل MacBook Air 2017 قدرتمندتر شده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

طراحی و کیفیت ساخت MacBook Air 2018

یکی از ویژگی‌هایی که اپل در تبلیغات خود بر روی آن مانور داده است، بدنه قابل بازیافت این لپ‌تاپ است. Apple MacBook Air 2018 از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که استحکام بالایی داشته و همچنین در آینده قابل بازیافت است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بدنه لپ‌تاپ 17 درصد نسبت به نسل قبلی باریک‌تر شده است. باریک‌تر شدن بدنه لپ‌تاپ طبیعتا کاهش وزن آن را به‌همراه دارد. مک‌بوک ایر 2018 با ابعاد 15.6 × 212.4 × 304.1 میلی‌متر تنها 1.25 کیلوگرم وزن دارد که 100 گرم نسبت به نسل گذشته سبک‌تر است. در ظاهر سبک طراحی پنل داخلی لپ‌تاپ بیشتر به سری مک‌بوک پرو شبیه شده است. کیبورد، تاچ‌پد بزرگ و محل قرار گیری بلندگوها کاملا مشابه MacBook Pro است. در مجموع لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2018 با یک صفحه‌نمایش 13.3 اینچی، ظاهر بسیار شیک و بدنه بسیار سبکی دارد و می‌توانید به‌آسانی آن را در کیف و کوله همه‌جا همراه خود داشته باشید. همچنین اپل این لپ‌تاپ را در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و خاکستری فضایی روانه بازار کرده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

پورت‌ها و بلندگو MacBook Air 2018

مشابه سری مک‌بوک‌ پرو، در نسل دهم لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر هم اپل تغییراتی اساسی را در بخش پورت‌ها و اتصالات اعمال کرده است. دیگر خبری از پورت‌های USB عادی، کارت‌خوان SD، ورودی کابل LAN و... بر روی لبه این لپ‌تاپ نیست. بر روی لبه سمت راست MacBook Air 2018 تنها یک جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار گرفته است و در سمت چپ هم 2 پورت USB Type-C قرار گرفته است. البته برای این دو پورت وظایف زیادی درنظر گرفته شده است. پشتیبانی از Thunderbolt 3 و DisplayPort در این درگاه‌ها باعث شده که شارژ کردن لپ‌تاپ و همچنین خروجی گرفتن تصویر در مانیتورهای دیگر از طریق همین پورت‌ها انجام شود. با اینکه ضخامت لپ‌تاپ کم است و محدودیت‌هایی برای قرارگیری پورت‌ بر روی بدنه وجود دارد اما فضا برای قرار گیری پورت‌های بیشتری بر روی مک‌بوک ایر 2018 بود اما اپل طرح و برنامه‌ای برای آن‌ها نداشته و تصمیم به‌ تغییراتی در این بخش گرفته است. لازم به‌ذکر است که در مک‌بوک ایر 2017، دو پورت USB 3.0 و کارت‌خوان SD بر روی لپ‌تاپ قرار گرفته بود.

حالا وقتشه! اینو بخون EliteBook Folio G1، طراحی جدید کمپانی HP برای رقابت با MacBook Air

بلندگو لپ‌تاپ MacBook Air 2018 هم تغییرات مثبتی داشته است. همان‌طور که اشاره شد، بلندگوهای این لپ‌تاپ به‌فضای کناری کیبورد منتقل شده‌اند. دو بلندگو این لپ‌تاپ که کیفیت صدای مطلوبی دارد، نسبت به قبل بلندی صدا بیشتری را ارائه می‌دهد. میزان بلندی صدا در مک‌بوک ایر 2018 نسبت به سال گذشته 25 درصد بیشتر است. اپل همچنین در این نسل از سه میکروفون استفاده کرده است. علاوه برای کیفیت تماس‌های آنلاین، تعامل بیشتر با دستیار صوتی Siri از دلایل تقویت میکروفون‌های این لپ‌تاپ است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

صفحه‌نمایش MacBook Air 2018

مهم‌ترین تغییر مک‌بوک ایر 2018 مربوط به صفحه‌نمایش آن است. اپل در مدل‌هایی مانند MacBook Air 2018 MRE92 از صفحه‌نمایش رتینا (Retina Display) استفاده کرده است. همه مدل‌های این نسل به این صفحه‌نمایش مجهز نشده‌اند و برخی کانفیگ‌ها مانند MREE2 و MRE82 از صفحه‌نمایش معمولی نسل پیش استفاده کرده است. قیمت لپ‌تاپ‌ MacBook Air 2018 طبیعتا با مدل صفحه‌نمایش آن تغییر می‌کند. در مدل‌های معمولی شاهد صفحه‌نمایشی 13.3 اینچی با رزولوشن 1440x900 هستیم که تراکم پیکسلی معادل 128 پیکسل در هر اینچ دارد. اما مدل‌های صفحه‌نمایش رتینا با پنل IPS عرضه شده‌اند و رزولوشن 2560x1600 دارد. تراکم پیکسلی آن هم 227 پیکسل در هر اینچ است. نسبت تصویر صفحه‌نمایش در مک‌بوک ایر 2018 هم 16:10 است.

تعداد پیکسل‌های صفحه‌نمایش 4 برابر بیشتر از مدل نسل قبلی است و کیفیت تصویر بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین با افزایش 48 درصدی بازه رنگی قابل نمایش، تصاویر بسیار زنده‌تر از قبل هستند. صفحه‌نمایش MacBook Air 2018 براق (Glossy) است و شفافیت بسیار خوبی دارد اما چندان برای کار کردن در شرایط نوری قوی مناسب نیست. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های مهم صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ کاهش 50 درصدی حاشیه اطراف صفحه‌نمایش است که باعث شده صفحه‌نمایش 13.3 اینچی آن بسیار بزرگ‌تر به‌نظر برسد. درست در بالای صفحه‌نمایش لپ‌تاپ وب‌کم HD قرار گرفته که به قابلیت تشخیص چهره هم مجهز شده است و کیفیت تصویر بسیار خوبی را برای برقراری تماس تصویری در اختیار شما می‌گذارد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

کیبورد MacBook Air 2018

اپل در مک‌بوک ایر 2018 کاملا کیبورد لپ‌تاپ را نو کرده است. کیبورد کاملا الگوی مشابه لپ‌تاپ‌های نسل قبل مک‌بوک پرو دارد. کیبورد جزیره‌ای با کلیدهای بزرگ و نور پس‌زمینه این لپ‌تاپ تجربه تایپ لذت‌بخشی را برای شما ایجاد می‌کند. علاوه بر کلیدهای کیبورد، تاچ‌پد (Touch Pad) لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018 هم مشابه سری Pro طراحی شده است. این تاچ‌پد بزرگ و یک‌تکه نسبت به نسل گذشته‌ لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر 20 درصد بزرگ‌تر شده است و درست در مرکز قسمت استراحت‌گاه دست جای گرفته‌ است. لازم به‌ذکر است که این تاچ‌پد از فرمان‌های چندلمسی هم پشتیبانی می‌کند، می‌تواند جایگزین خوبی برای ماوس در انجام کارهای روزمره شما باشد.

یکی دیگر از تغییرات MacBook Air 2018 اضافه کردن حس‌گر اثر انگشت به لپ‌تاپ است. سنسور Touch ID درست مشابه یکی از کلیدهای کیبورد طراحی شده و در گوشه بالا سمت راست جای گرفته‌ است. با استفاده از این‌ حس‌گر می‌توانید مک‌بوک ایر را بدون وارد کردن رمزعبور باز کنید. سیستم پرداخت Apple Pay هم با این حس‌گر سازگار است و پرداخت‌های شما می‌تواند تنها با لمس این حس‌گر صورت گیرد. همچنین با استفاده از Touch ID می‌توانید اسناد خود را هم رمزگذاری کرده و با اثر انگشت آن‌ها را باز کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری MacBook Air 2018

اپل در لپ‌تاپ مدل 2018 مک‌بوک ایر از پردازنده نسل هشتم Intel Core i5 با سرعت پردازنده 1.6 گیگاهرتز استفاده است. این پردازنده دو هسته‌ای در حالت توربو (Torbo Boost) سرعتش تا 3.6 گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. در کنار این پردازنده، از کارت گرافیک شرکت اینتل (Intel) مدل UHD Graphics 617 استفاده شده است. لازم به‌ذکر است که مک‌بوک ایر 2018 با استفاده از Thunderbolt 3 از کارت‌گرافیک اکسترنال نیز پشتیبانی می‌کند. حافظه رم (RAM) لپ‌تاپ هم 8 گیگابایتی است و قابلیت ارتقا تا 16 گیگابایت از نوع DDR3 را دارد. سیستم سخت‌افزاری قرار گرفته بر روی این لپ‌تاپ کاملا مناسب سیستم عامل اختصاصی اپل یعنی مک (Mac OS) بوده و با خرید MacBook Air 2018 می‌توانید کلیه کارهای خود را با آن انجام دهید.

هارد دیسک لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2018 در دو مدل مختلف روانه بازار شده است. حافظه 128 و 256 گیگابایت هارد دیسک‌های این لپ‌تاپ هستند. در صورت نیاز به فضای بیشتر می‌توانید تا 1.5 ترابایت حافظه SSD به آن اضافه کنید. کانفیگ‌های سخت‌افزاری MREE2 ، MRE82  و MREF2 هارد دیسک 128 گیگابایتی و کانفیگ‌های MRE92 ، MREC2  و MREA2 هارد دیسک‌های 256 گیگابایتی دارند.  

باتری درنظر گرفته شده برای این لپ‌تاپ بسیار قدرتمند بوده و شارژدهی فوق‌العاده‌ای دارد. باتری 6 سلولی لیتیوم‌-‌پلیمر با ظرفیت 50.3 وات‌ساعت قادر است شارژ لپ‌تاپ را تا 12 ساعت (برای وب‌گردی) نگه دارد. همچنین در هنگام تماشا مستمر فیلم می‌توانید تا 13 ساعت بر روی شارژ مک‌بوک ایر 2018 حساب کنید. قیمت لپ‌تاپ MacBook Air 2018 با توجه به سخت‌افزار و فناوری‌های ارائه شده بسیار مناسب است و با خرید مک‌بوک ایر 2018 به یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا کارآمد دسترسی خواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 نکته مهم برای خرید لپ تاپ | راهنمای خرید و مشاوره انتخاب لپ تاپ

در پایان قسمت مربوط به سخت‌افزار اشاره‌ای هم به تراشه امنیتی T2 کنیم. نسل دوم این تراشه امنیتی که توسط خود اپل طراحی شده است، باعث می‌شود کلیه اطلاعات حساس مانند اطلاعات بانکی شما که همانند سایر اطلاعات بر روی حافظه SSD دستگاه ذخیره می‌شوند، به‌صورت خودکار با سیستم رمزگذاری این تراشه از دسترس خارج شوند و امکان بازیابی آن‌ها وجود ندشته باشد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018

 

جمع‌بندی

لپ‌تاپ اپل MacBook Air 2018 یک لپ‌تاپ مالتی‌مدیا بسیار با کیفیت و زیبا است. طراحی بدنه آن مشابه سایر محصولات این شرکت زیبا و ظریف بوده و استفاده از آلومینیوم در ساخت آن باعث وزن بسیار کمی هم داشته باشد. مک‌بوک ایر 2018 با صفحه‌نمایش 13.3 اینچی تنها 1.25 کیلوگرم وزن دارد. همچنین شارژدهی 12 ساعته لپ‌تاپ به‌شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید به‌آسانی آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید و مشکلی بابت جابه‌جایی وجود نداشته باشد. صفحه‌نمایش Retina، پردازنده و کارت گرافیک کارآمد و مناسب با رده کاربری این لپ‌تاپ هم کاملا با سیستم عامل اختصاصی اپل و نیاز آن متناسب بوده و می‌توانید کلیه کارهای خود را با آن انجام دهید. قیمت لپ‌تاپ MacBook Air 2018 نسبت به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد مناسب بوده و با خرید لپ‌تاپ مک‌بوک ایر 2018 با قیمت مناسب به جدیدترین لپ‌تاپ مالتی‌مدیا اپل دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • طراحی بسیار شیک بدنه
  • بدنه آلومینیومی سبک
  • صفحه‌نمایش رتینا با کیفیت فوق‌العاده
  • سیستم پردازشی کارآمد
  • بلندگو قدرتمند
  • شارژدهی بسیار عالی

 

نکات منفی

  • محدودیت پورت‌ها

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Apple MacBook Air 2018